Meer bewegen in 2018, Sporten, Super Leuke Tips

Meer bewegen dankzij mijn 7 tips in 2018

meer bewegen

Vroeger kwam ik thuis van het werk of school om daarna in de zetel te kruipen. Op vrije dagen lag ik namelijk ook liever in de zetel. Ik voelde mij vaak moe, futloos en snakte gewoon naar die zetel. Maar op een mooie dag besloot ik om iets te veranderen aan mijzelf. Zo was ik het echt beu om lui te zijn. Ik voelde mij vaak lui omdat ik in de avond maar gewoon voor de tv zat. Maar op een mooie dag besloot ik om iets te veranderen aan mijzelf. Ik ging meer bewegen dankzij mijn eigen tips.

Mijn persoonlijk verhaal over meer bewegen.

In het jaar 2015 besloot ik om er iets aan te doen. Natuurlijk ging ik al een beetje wandelen met Diezel. Maar niet zoveel als nu. Ik deed het toen in kleine stapjes. Zo ging ik al eens te voet naar de bakker, de bank en naar de bushalte. Ik gebruikte ook mijn fiets (die ik nu helaas niet meer heb) om te rijden naar het station. Dagelijks fietste ik bijna 5km om daarna nog eens een paar km’s te wandelen met Diezel. Het gebeurde ook met up en downs. Ik bouwde het ook stilletjes aan op. Na een paar maanden, een halfjaar, een jaar voelde ik mij echt beter. Tja en de spierpijnen waren het uiteindelijk wel waard hoor. Eind 2016 begon ik dan nog eens met hardlopen. Nu ik voorlopig even niet mag rennen, mis ik het wel hoor.

Vroeger had ik zelfs een hekel aan sportkleren kopen, ja echt waar. Maar nu vind ik het echt fijn om nieuwe sportkleren uit te zoeken en te kopen.

Als tiener had ik een hekel aan sporten, de lessen l.o waren een ramp voor mij. Ik verzon ook altijd smoesjes, dan had ik buikpijn, hoofdpijn of zelfs mijn regels. Maar helaas trapten ze daar niet in. Als mijn leerkrachten mij nu zouden zien, zouden ze gewoon niet geloven dat ik sport. Ik ben dus echt veranderd en ben daar eigenlijk ook wel een beetje trots op. Als ik kan veranderen dan kan jij het ook!

Vijf tips zodat jij in 2018 meer gaat bewegen.

1. Kies een sport die bij je past.

Een sport kiezen die je graag doet is echt niet gemakkelijk. Soms is het eens leuk om een nieuwe sport uit te proberen. Of ga eens naar een sport winkel om zo kennis te maken met een nieuwe sport. Doordat je een sport echt graag doet, heb je er ook meer plezier in. Zo ga je de sport ook langer volhouden.

2. Doe het stap voor stap en liefst niet te snel.

Meer bewegen doe je beter in kleine stapjes. Het is een beetje zoals hardlopen. Je start met een minuut te lopen, een minuut wandelen etc… Als je te snel gaat, hou je het echt niet vol. Ik was vroeger ook zo hoor. Zo wou ik echt heel graag meer bewegen daardoor begon ik meer en meer te wandelen. Veel te snel begon ik aan lange afstanden tot als ik spierpijn had. Tja en dat is natuurlijk niet goed. Maar iedereen maakt al eens fouten. Kleine stapjes is al een goed begin om meer te bewegen en er plezier in te hebben.

3. Meer bewegen door het voor je zelf te doen.

Dit vind ik echt een heel goede tip. Beweeg niet meer omdat je partner het wilt. Of omdat een vriendin het graag wilt. Beweeg meer omdat je het zelf wilt. Dan ben je ook meer gemotiveerd om het vol te houden. Als je het voor je zelf doet heb je ook meer plezier in het bewegen en in een sport.

4. Leg je sportkleren klaar.

In de ochtend leg ik altijd mijn sportkleren klaar. Als ik thuis kom wil ik onmiddellijk gaan lopen. Maar als ik eerst nog moet zoeken naar mijn kleren. Dan geef ik het eigenlijk al snel op. Net daarom leg ik mijn kleren klaar in een mandje. Mijn loopschoenen staan dan al klaar in de garage. Wanneer ik dan thuis kom, liggen ze al klaar. Zo kan ik heel snel beginnen met sporten. Ik ben dan ook meer gemotiveerd om te sporten.

5. Meer bewegen door te wandelen en minder te zitten.

Is de bakker niet zo ver van je thuis? Ga dan al eens te voet een brood halen. Of moet je naar de bank? Ga dan ook maar te voet. Wandelen is echt gezond. Het is al bewezen door verschillende mensen dat je er zelfs mee kan afvallen. Een lift nemen op je werk? Gebruik dan eens de trap.

6. Zit je veel op het werk? Ga dan al eens staan aan je bureau.

Je hebt misschien een kantoorbaan of je werkt van thuis uit. Ga af en toe eens staan aan je bureau. Of wandel eens rond je bureau. Afwisseling van houding is ook gezonder voor je spieren. Altijd de zelfde houding is echt niet gezond! Als je eens rond wandelt krijg je soms ook inspiratie. Daardoor kan je je nog beter focussen op je werk.

7. Geef niet op als het even minder gaat.

Stel je wordt ziek, je kan even niet sporten. Maar wanneer je genezen bent wil je niet meer sporten. Ga dan vooral niet zitten op de bank maar sporten. Of misschien heb je dan wel een dipje? Ga dan even rustig relaxen en probeer het morgen opnieuw. Of je hebt misschien veel spierpijn gehad? Dan rust je natuurlijk even uit. Bij spierpijn moet je altijd even rusten om daarna weer lekker te bewegen. Misschien zie je het echt niet meer zitten? Start dan morgen opnieuw met kleine stapjes. Gebruik zeker mijn tips.

Ik geloof er echt in dat iedereen meer kan bewegen. Want als ik het kan dan kan jij het ook dankzij mijn 7 tips. Ga jij mijn tips volgen om meer te bewegen? Beweeg jij al meer?

Delen is leuk.
Vorig Artikel Volgend Artikel

Misschien vind je dit ook wel leuk?

26 Reacties

  • Reply Nicole Orriëns

    Ja absoluut. Ik beweeg nu veel meer dan toen ik bijvoorbeeld 20 was. Je kleding vast klaar leggen helpt inderdaad ook heel goed!

    januari 3, 2018 at 10:34 am
  • Reply Shauna

    Goede tips! Sporten of meer bewegen is bij mij altijd een ding. Nu fiets ik meer naar het station, dat is al een ontwikkeling! Ga zo door en bedankt voor het delen!

    januari 3, 2018 at 10:43 am
  • Reply Lodi

    handige tips, ik wandel zelf heel veel en merk hoe fijn dit is voor mijn lichaam maar ook geest. Ik heb afspraken met me zelf, wanneer ik ga sporten en hou me hier ook goed aan.

    januari 3, 2018 at 11:26 am
  • Reply Nicole Orriëns

    Een sport kiezen die bij je pas is inderdaad heel belangrijk. Anders haak je sneller af.

    januari 3, 2018 at 4:17 pm
  • Reply Eke

    Je geeft dezelfde tips als mijn sportliefhebbende man, die docent L.O. is. Laat hem nou net getrouwd zijn met de grootste sporthater ooit, haha. Als de baby er straks is, begin ik met wandelen, goed? Duurt nog wel even, haha.

    januari 3, 2018 at 6:58 pm
  • Reply Nesrin

    Fijne tips geef je Sanne! Ik hoop dat het snel lekker weer is en hoop in het voorjaar weer lekker te hardlopen.

    januari 3, 2018 at 10:32 pm
  • Reply Jessica

    Handige tips, op mijn werk hebben ze op een gegeven moment 1 vergaderruimte helemaal ingericht zodat je staand moest gaan vergaderen. Handig en heel prettig.

    januari 3, 2018 at 10:39 pm
  • Reply Manon

    Ik moet ook weer beginnen en dan doe ik het ook echt voor mijzelf. Ik heb rugklachten door mijn ongeluk vorig jaar april en zo kan ik mijn rug sterker maken

    januari 4, 2018 at 7:47 pm
  • Reply esther perfors

    Handige tips! Ik mis het hardlopen nog iedere dag maar naast gezond eten, niet roken en ook al 3 maanden niet meer drinken, heb ik nu een Fitbit. Goede stimulans!

    januari 4, 2018 at 9:36 pm
  • Reply Verena

    Goede tips! Ik heb zelf ook altijd wel moeite om genoeg te bewegen. Ik kijk graag een serie of een film als ik ga trainen, dan vliegt de tijd voorbij 🙂

    januari 4, 2018 at 10:56 pm
  • Reply Me over ME Travel

    Goede tips! Ik ben altijd druk en bezig. En hoe meer ik beweeg, hoe moeilijker ik het vind om stil te zitten. Daarom doe ik tip 6 precies andersom. 😉

    januari 5, 2018 at 9:15 am
  • Reply MC Kleuver

    Staan is een heel goed idee. Soms ga ik ook aan mijn bureau staan. Krijg ik wel rare reacties waarom ik niet gewoon ga zitten, haha.

    januari 5, 2018 at 11:59 am
  • Reply Eva

    Goeie tips! Ik probeer elke dag 30 min te wandelen. Meer kan/mag ik helaas niet vanwege zenuwbeschadigingen. Maar die 30 minuten per dag zijn zo ontzettend fijn

    januari 5, 2018 at 1:37 pm
  • Reply Evelyne

    Sporten en mij gaan niet samen. Nog nooit geweest. Maar de laatste tijd ondervind ik veel lichamelijke klachten. De kinesist helpt mij om op mijn niveau oefeningen te doen om die klachten te verminderen. Dus nu doe ik dagelijks buikspieroefeningen en dat helpt. Ik ben trots op mezelf dat ik dit kan doen, want vaak hou ik het niet uit omdat mijn conditie zo laag ligt.

    januari 5, 2018 at 3:47 pm
  • Reply Fleur

    Ik ben vorig jaar begonnen met 2x per week sporten in een sportclub bij mij om de hoek. Dat het dichtbij is helpt en dat de sportjuf elke maandag ochtend een heel vrolijk app-je stuurt Wie komt er sporten. Dat kan ik dan niet meer weigeren

    januari 5, 2018 at 4:09 pm
  • Reply Verena

    Vooral tip 7 moet ik mijzelf echt voornemen. Als het vaak niet helemaal lekker loopt wil ik gelijk weer stoppen omdat ik denk dat ik het voor niks doe…

    januari 9, 2018 at 10:16 am
  • Reply Irma

    Ik heb wat oefeningen voor thuis bedacht en deze verwerkt in mijn planning, werkt ook goed 😀

    januari 9, 2018 at 11:10 am
  • Reply Lazy Bird

    Ik vlieg er ook weer in, ik probeer zoveel mogelijk met de fiets of te voet te doen en start weer met yoga, Yes we can!

    januari 9, 2018 at 2:15 pm
  • Reply Tine

    Ik sportte lange tijd graag en ben er dan volledig mee gestopt, beweeg nu eigenlijk veel te weinig (niet dat ik veel weeg, ben gewoon erg onfit) en heb echt veel motivatie nodig om er terug mee te beginnen. Maar deze week begin ik er weer aan, wel enkel thuis maar ik heb me een roei-machine gekocht, want naar de fitness gaan zegt me niet zo veel. Sportkleren klaarleggen ga ik zeker als tip meenemen!

    januari 9, 2018 at 5:33 pm
  • Reply Tamara

    Ik vind sporten heel leuk dus dan is het niet zo moeilijk om te gaan doen maar de tips zijn wel handig

    januari 9, 2018 at 7:13 pm
  • Reply Inge

    Hele goeie tips! Ik Ga deze blog zeker in mijn achterhoofd houden en hopelijk kan die mij extra motiveren na mijn knie operatie!

    januari 9, 2018 at 8:17 pm
  • Reply Marieke

    Wat een goede tips! De motivatie vinden is voor mij altijd het grootste probleem. Ik moet echt zooooo nodig weer gaan bewegen.

    januari 9, 2018 at 8:24 pm
  • Reply priscilla

    Fijne tips! Gelukkig ben ik zelf al veel in beweging door mijn dochtertje, maar eigenlijk zou ik ook nog wel willen sporten.

    januari 10, 2018 at 9:07 am
  • Reply Nicole Orriëns

    Leuk sportkleding kopen helpt bij mij soms ook als ik geen zin heb. Een nieuwe outfit kan hardlopen in mijn geval dan weer leuker maken.

    januari 10, 2018 at 9:11 am
  • Reply Marie-Lise (Reislustig.be)

    Erg goede tips en perfect voor mijn voornemen voor dit jaar… om meer te bewegen 🙂

    januari 10, 2018 at 9:42 pm
  • Reply Lonneke

    Goed dat je het sporten weer oppakt. Zelf wil ik ook weer het sporten gaan oppakken en ik heb zeker wat aan je tips.

    januari 12, 2018 at 8:32 pm
  • Ik vind het leuk als je een reactie achter laat